Rust en stilte in een druk leven: volg deze 3 stappen.

De snelheid in onze maatschappij ligt hoog! Als je wil presteren, moet je bijbenen. Dat maakt dat onze agenda’s overstromen met afspraken en ons hoofd hoge toeren draait. Niet getreurd, want in die drukte is er altijd een moment van rust en stilte.

Druk druk druk

Als moeder van een kleine meid van 8 maanden oud, heb ik weinig momenten echt tijd voor mezelf. Mijn kleintje is lief, maar ook ondernemend en ze weet precies wat ze wel en niet wil.  Dat zorgt ervoor dat je toch de hele dag met haar in de weer bent.

Vandaag was het voor het eerst weer sinds twee weken dat haar dutje langer dan een half uur duurde. De laatste tijd was slapen er niet bepaald bij. Normaliter maak ik van de tijd dat ze slaapt gebruik, door het huishouden te doen of zelf slaap in te halen ( ze wordt nog steeds twee keer per nacht wakker). Vandaag even niet.

Het gebulder van de TV zet ik uit en sla lekker aan het haken. De kat krult bij me op schoot, terwijl het ritme van mijn vingers de ene lus na de andere haakt. In mijn hoofd tel ik de lussen mee om me aan het patroon te houden. En dan valt het me ineens op…

Rust en stilte

Achter dat tellen, schuilt een enorme rust en stilte. Ik merk mijn ademhaling op, diep en lang. Daarna hoor ik de motor van de koelkast brommen, onze kip kakelt, de kat snort, de klok tikt, een auto komt voorbij. Ik merk emoties op. Tevredenheid, liefde, maar ook vermoeidheid en verdriet. Een breed palet aan ervaringen speelt zich af op een wit doek van de allermooiste stilte. Een stilte die ik lang niet meer gewaar was door alle hectiek van het moederschap. Ze is er altijd, dat weet ik. Toch ben ik me niet altijd van haar bewust. Maar vandaag mocht ik weer even van haar genieten. Wat is ze mooi. De stilte.

Default mode

In ons brein is er een ‘default mode network’ en dit netwerk wordt actief wanneer we ons in rust en stilte bevinden, eenvoudige handelingen uitvoeren of lummelen. Bij mij werd dit dus actief tijdens het haken! En wist je dat wanneer we dit netwerk meer de ruimte geven, we uiteindelijk veel creatiever zijn dan wanneer we maar doorgaan in de drukte.

Volgens Erik Scherder, professor aan de VU, zijn er heel veel mogelijkheden om dit netwerk wat vaker actief te laten zijn. Denk aan: fietsen, douchen, hardlopen, tuinieren, haken, bloemschikken, poetsen, koken, touwtje springen, muziek luisteren, wandelen in de natuur, spelen,… en ga zo maar door! Het gaat er om dat je een activiteit onderneemt die redelijk ontspannend en plezierig voor je is en waarbij je niet al te veel hoeft na te denken.

Valkuilen

Er is helaas wel een grote valkuil, en dat is dat je tijdens de activiteit ‘uit je flow’ raakt en ‘in gedachten verzonken’ bent. Het is niet de bedoeling dat je je lummeltijd gaat besteden aan piekeren, het herhalen van het gesprek met je baas, of je agenda nog eens checken. In je lummel-tijd moet ook echt lekker gelummeld worden. Geen telefoons, geen deurbel, geen werk, geen moet-jes.

Er is gelukkig ook goed nieuws, het is niet nodig om heeeeel veel lummel-tijd te nemen. Zelfs 5 minuten lummelen, levert al positieve resultaten op. En juist die paar minuutjes introduceren in je dagelijks leven, geeft je dus de rust en stilte waar je eigenlijk naar verlangt.

Hoe dan?

Nu denk je zeker: ‘Ja leuk, dat wist ik eigenlijk al lang, maar hoe geef ik mezelf consequent die paar minuten rust en stilte?’. En mijn wedervraag is: ‘Vind je jezelf genoeg de moeite waard, of blijft je telefoon, je werk, je collega, die ene deadline toch nog steeds belangrijker dan jijzelf?’.

Het is vaak niet een kwestie van niet genoeg tijd hebben om te lummelen. Het is vaak een kwestie van prioriteit. Je hebt jezelf en je eigen welzijn misschien toch niet voldoende op nummer 1 staan. Je leven draait eigenlijk niet om jouw authentieke persoon en geluk, maar om allerlei andere zaken die zo belangrijk lijken. Je hebt het idee dat de wereld stopt als jij niet voortdurend klaar staat voor al die dingen. Maar wat loopt er werkelijk in de soep?

Stap 1: Mindset

Meer rust en stilte is een kwestie van mindset.  Jij moet het besluit maken om je niet langer te laten leiden door dingen die er eigenlijk niet toe doen en jou niet gelukkig maken. Je bent er niet voor gemaakt om voortdurend ‘on top’ te presteren en jezelf het ondergeschoven kindje te maken. Je zult goed voor jezelf moeten zorgen, wil je voor anderen kunnen zorgen. Ben jij toe aan de juiste mindset?

Stap 2: Mindfulness

Is je Mindset op orde, maar lukt het je nog steeds niet om van die 5 minuutjes te genieten? Mindfulness helpt jou om die 5 minuutjes dan ook optimaal te benutten en echt in het hier-en-nu te kunnen zijn.  Welke afleidende gedachten, gevoelens en prikkels zich ook aandienen, het is jouw gouden tijd voor jezelf! Je laat je niet langer meeslepen in allerlei afleidingen (intern en extern). Je ervaart werkelijk rust en je hoort de stilte achter al dat ‘lawaai’.

Stap 3: Houd vol

Eén keer lummel-tijd nemen, gaat je uiteraard niet opleveren wat je zoekt. Het gaat er ook om je oude gewoonte te doorbreken. In mijn andere blog kun je hier alles over lezen en krijg je 10 gouden tips.

Steuntje in de rug?

Wil jij meer stilte en rust in je druk druk drukke leven en lukt het je niet alleen? Kies ècht voor jezelf. Vivicíta heeft plenty aanbod om jou hierbij te helpen, van coaching en healing, tot trainingen. En ik sta graag voor je klaar, want jij verdient het!