Hoe kun je stoppen met een oude gewoonte? Ik geef je 10 gouden tips!

Het is tijd voor een verandering, maar je ziet als een berg op om dit aan te pakken. Je wilt graag stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten, veranderen van baan, of meer vreugde en zingeving in je leve brengen. Je vraagt je af hoe je moet stoppen met een oude gewoonte en nieuw gedrag hiervoor in de plaats kan zetten. Je bent niet de enige. Laat ik je meenemen door een eigen voorbeeld en dan krijg je daarna nog een hoop tips van me mee om ervoor te zorgen dat jij jouw oude gewoonte stopt en vervangt met gedrag dat je wel wenst.

De oude gewoonte te lijf

Op een dag was ik het beu… Mijn dochtertje Roos van zes maanden oud gebruikt elk slaapje een speen. Maar hoewel het in het begin voorzag in haar zuigbehoefte, werd het nu eerder een obsessie. Die obsessie zorgde ervoor dat we ’s nachts elk uur van de klok zagen… Telkens als de kleine meid haar speen verloor, konden wij opstaan om haar opnieuw te voorzien van deze ‘geluksbrenger’. Maar na eens kritisch de situatie bekeken te hebben, bracht die speen niet al te veel geluk in ons gezin. Zíj kon niet meer zonder en leefde in afhankelijkheid van haar speen. Wíj kwamen amper toe aan onze nachtrust. Tijd voor verandering! En dus besloot ik van de één op de andere dag, dat die speen de deur uit moest…

Complete paniek in de ogen van mijn man. ‘Wat moet ik dan nu doen als ze huilt en ik haar geen speen kan geven?’ Mijn man houdt van handvatten die duidelijkheid, orde en rust bieden in de opvoeding van Roos en die ontnam ik hem.

Opvoeden gaat niet gepaard met orde en rust. Opvoeden bestaat af en toe uit wanorde en stress! Je bent steeds op zoek naar een nieuwe balans, omdat de spelregels voortdurend wijzigen. De behoefte en het gedrag van je kleintje verandert telkens en dus moet je als ouder je strategie erop aanpassen. Disbalans is onderdeel van een gebalanceerde opvoeding. Het is de crux om op tijd te zien wanneer er disbalans ontstaat, zodat je aanpassingen kan maken om die balans te herstellen. En dat was nodig in dit speen-incident. Oude gewoonten pasten niet meer en moesten doorbroken worden. Maar hoe eng is het om je gewoonten los te laten, terwijl je zo hardnekkig op zoek bent naar rust en voorspelbaarheid.

Hoe ging het ons af?

Het stoppen van een oude gewoonte, in ons geval ‘het spenen’, ging natuurlijk ook niet zonder slag of stoot… Maar ècht, het viel enorm mee! Tijdens het eerste en tweede slaapje zonder speen, was er sprake van flinke huilbuilen met krokodillentranen. Met pijn in mijn hart, stond ik haar bij en aaide ik haar hoofdje, terwijl ze een halfuur van streek was. Het derde en vierde slaapje, bestond al uit niet meer dan een beetje gejengel en gejammer. En na een dag of drie, leek het alsof mijn dochtertje nooit anders gedaan had dan slapen zonder speen.

Wat een verademing! Onze nacht bestond slechts uit twee troostmomentjes; even een kusje geven na een hoestbui en één keertje een flesje melk aanbieden. Zo simpel kon het dus zijn! Onze angst dat we minimaal een week in de stress zouden zitten vanwege een ontroostbaar kind, bleek onterecht.

Konden we allemaal maar zo gemakkelijk gewoonten doorbreken. Wat een prachtig voorbeeld en een inspiratie was onze kleine meid voor mij. Hoe vaak laten we ons niet tegenhouden door gedachten als ‘Ik kan het nooit’, of ‘Ik weet niet wat me te wachten staat als ik het anders doe’. Het loslaten van gewoonten is spannend, maar we zijn absoluut niet gebaat bij dergelijke beperkende gedachten en overtuigingen. Het doorbreken van je gewoonten, is een kwestie van dóen! Begin gewoon, en daarna zie je wel verder. Ik weet zeker dat het je makkelijker afgaat dan je van tevoren had kunnen bedenken, zolang je maar wílt en steeds een stapje durft te nemen in de goede richting.

Mijn 10 gouden tips voor jou als je wilt stoppen met een oude gewoonte

Wil je stoppen met een oude gewoonte, dan zijn de eerste 15-21 dagen het belangrijkst. Daarna zul je vanzelf door de wet der gewoonte  minder moeite hoeven doen om het gedrag te vertonen dat je wil. Bovendien begin je dan ook de eerste positieve effecten waarschijnlijk op te merken, wat weer stimulerend is om zo door te gaan!

Wat kan je helpen om die eerste 15-21 dagen door te komen?

  • Een sterke motivatie is van belang om verandering in gang te zetten. Ga na wie je wil zijn en hoe je je wilt voelen als je eenmaal de verandering hebt bereikt. Schrijf je motivatie ergens op en herinner jezelf hier vaak aan.
  • Een goede voorbereiding (Bij het aanwennen van een gezonder dieet, pas je je boodschappenlijstje aan en bedenk je al voor een hele week andere menu’s)
  • Een vervanger (Bij het stoppen met roken kan het helpen om bijvoorbeeld een poosje een tandenstoker in je handen en tussen je lippen  te houden)
  • Een maatje die met je mee doet (heel fijn bij het sporten)
  • Laat jezelf niet klein houden met gedachten zoals ‘Ik kan het nooit’,  of ‘De vorige keer lukte het ook niet’ of ‘Ik kan niet zonder mijn gewoonte, ik heb het nodig’. Ervaringen uit het verleden zijn niet altijd goede voorspellers van het heden en de toekomst. Zeker niet als we die oude verhalen blijven oprakelen. Als je die oude verhalen blijft opdreunen in je hoofd, blijf je ook dezelfde resultaten boeken. Wees mindful op die verhalen. Herken de gedachten als ze opkomen en besteedt er bewust geen aandacht aan, maar focus op de dingen die je wel helpen bij het stoppen met de oude gewoonte en het aanleren van nieuw gedrag. Boost jezelf met positieve mantra’s of hang inspirerende spreuken op een zichtbare plek, bijvoorbeeld: ‘I can do this!’.
  • Sta toe dat er verlangen is. We kennen allemaal voortdurend verlangens, maar we gaan niet altijd op onze verlangens in omdat bijvoorbeeld de omgeving of situatie niet geschikt is. We zijn dus prima in staat om verlangens niet te voeden met aandacht en dan merk je dat het verlangen vanzelf wegzakt. Zo is dat met alle verlangens. Laat ze toe, verzet je er niet tegen, maar voedt ze ook niet extra met aandacht en ze zullen wegebben.
  • Houdt een kalender bij met je prestaties en schrijf al je successen op.
  • Jezelf belonen (Geef jezelf een klein schouderklopje af en toe. Jezelf belonen mag niet met het gedrag te maken hebben dat je wil veranderen. Niet nu toch maar een lekker taartje eten, want ik ben de hele week al gezond geweest. Even een lekkere gezichtsmassage in de beauty salon nemen, is een betere beloning.)
  • Ken je triggers. Een trigger is een verleidelijke situatie waarin je geneigd bent om terug te vallen in je oude gewoonte. Vermijd in het begin deze triggers. In een later stadium kun je kijken hoe je jezelf weerbaar kunt maken als je toch met deze triggers geconfronteerd wordt. Bedenk een plan hoe je deze situaties kan doorstaan.
  • Neem een coach aan de hand als het je niet alleen lukt. Een coach helpt jou bij het herkennen van je belemmerende gedachten en de manieren waarop jij jezelf saboteert. Samen kun je bedenken hoe jij jouw sabotages kunt loslaten of omzeilen en hoe je sterker in je schoenen kunt  staan om te bereiken wat je wenst. Bij mij kun je terecht voor coaching. Het eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis. Je zit nergens aan vast. We bekijken samen wat je vraag is en hoe je dit aan zou kunnen vliegen.  Je krijgt in elk geval al 1 super-tip van me mee tijdens dit gesprek zodat je meteen aan de slag kunt. Je krijgt vervolgens de bedenktijd om te bepalen of je gecoacht wilt worden. En als je enthousiast bent, dan sta ik je graag bij!

(Note: Let op, het gaat hier niet om verslavingen en dwangmatige rituelen. Om deze af te leren, heeft u wellicht professionele hulp nodig. Raadpleeg in dat geval uw huisarts.)